Kuluttaja, kotimainen yrittäjä tarvitsee sinua!
Olen lopen kyllästynyt a) lukemaan, kuinka se ja se ravintola/yökerho/kauppa/mikä tahansa lopetti toimintansa kannattamattomana ja b) kuuntelemaan ihmisten länkytystä ja turhanpäivästä voivottelua, kuinka yrityksen kyykkääminen on iso menetys. ”Mä siis kävin siellä hiplailemassa monesti vaatteita.” No, ostitko koskaan sieltä mitään? Vai kävitkö vain kokeilemassa jotain päällesi ja tilasit saman tuotteen netistä, josta sen sai muutaman kympin halvemmalla? Käytitkö koskaan konkurssiin menneiden baarien, ravintoloiden tai yökerhojen palveluja – varsinkin niiden pienempien erikoisbaarien – vai istuitko iltaa kotona juoden Tallinnasta rahdattuja juomia, jonka jälkeen menit jo valmiiksi marinoituneena tunniksi kahdeksi särpimään lonkeroa.
Ymmärrän täysin sen, että ajat ovat kovat ja monella lompakossa on Matti, joka tuntuu ottaneensa lompsan vakituiseksi asuinpaikakseen. Hinnat ovat karanneet koviksi, kun taas palkat laahaavat perässä. Näistä faktoista huolimatta yrityksen haudalla tanssiminen ja päivittely siinä vaiheessa, kun yrittäjä on tehnyt kaikkensa pitääkseen firmansa pystyssä mutta joutui päätymään homman paketoimiseen, tuntuu tekopyhältä. Jokainen voi tykönään kuvitella, miltä kyseisestä yrittäjästä tuntuu kuulla jälkikäteen, kuinka ”kyllä mä olisin tullut ostoksille, mutkunmutkun…” Kuinka syvälle sitä veistä voikaan työntää?
Tilastollisesti suomalaisten ostovoima on heikentynyt. Samalla on kuitenkin aiheellista myös kysyä, ovatko suomalaisten eurot vain karanneet nettiin? Eikä siinä, kuluttajahan tekee omilla rahoillaan, mitä ikinä haluaa, mutta mikäli haluamme kauppoja, ravintoloita ja muita palveluita kivijalkaan, kaiken järjen mukaan kovalla työllä ansaitut eurot pitäisi kiikuttaa kotimaiseen kivijalkaliikkeeseen. Kovasti puhutaan kaupunkien keskustojen näivettymisestä, joka on silminnähtävää esimerkiksi Helsingin keskustassa. Toki esimerkiksi Helsingin keskustan näivettymiseen ovat vaikuttanut muun muassa kaupunkipoliittiset ratkaisut, mutta eivät ihmisten tekemät kulutusratkaisut paranna tilannetta.
Kotimaisen yrittäjän palveluiden käyttäminen ja tukeminen on myös arvokysymys. Kulutatko rahasi ulkomaiselle, kasvottomalle nettisivustolle vai tuetko kotimaista yrittäjää ja sitä kautta suomalaista talouskasvua? Vielä vahvemmin se muuttuu arvokysymykseksi, kun yrityksen omistaa ystäväsi tai tuttavasi. Jos ihmiset olisivat valmiita tukemaan omiaan yhtä vahvasti kuin kiinalaisia halpatuotantoyhtiötä, josta tilataan luontoa valtavasti raskauttavaa krääsää, meidän tuskin pitäisi voivotella konkurssiaaltoja – ainakaan yhtä paljon kuin nykyään.
Yhteiskuntana kynnämme monella tapaa aallonpohjassa kaikkien ollessa hyvin varovaisia ja laskelmoivia kulutustottumustensa kanssa. Ihmisten mieliä raskauttaa epätietoisuus tulevasta, mikä ei ole ihme. Siitäkin huolimatta, tai ehkä juuri siksi, takavuosien Älä ruoki lamaa -kampanjan ydinviesti pitäisi herättää henkiin. Ja nimenomaan niin, että arvostaisimme kotimaista yrittäjää käyttämällä heidän palveluitaan, niitä pienimpiäkin, koska se pitää talouden rattaat pyörimässä ja yhteiskunnan elinvoimaisena.
“Ymmärrän täysin sen, että ajat ovat kovat ja monella lompakossa on Matti, joka tuntuu ottaneensa lompsan vakituiseksi asuinpaikakseen. Hinnat ovat karanneet koviksi, kun taas palkat laahaavat perässä.”
Pastori